Frågor och svar
Här finner du svaren på några av de vanligaste frågorna som vi får. Om du inte hittar svaret på just din fråga så får du gärna kontakta oss.
Om Opti
-
Hur fungerar Opti?
Vi skapade Opti för att placera våra egna pengar på ett smart sätt. Vårt mål är att ditt, och vårt, sparande ska växa så mycket som möjligt, för risken vi tar.
Vi gör det på tre sätt:
- En riktigt bred fondportfölj med rätt risknivå till en låg avgift.
- Det som är bra för dig är också bra för oss. Vi har inga egna fonder och kan därför rekommendera de bästa till dig.
- Uppmuntra till rätt beteende, genom att undvika beteendemissar kan du höja din avkastning rejält.
Forskningen visar att genom att kombinera fonder som passar bra ihop kan sparandet öka mer i värde samtidigt som risken går ner. Det kan låta som magi men är bara smart, prisbelönt matematik.
Det här borde vara självklart men det är inte så finansbranschen fungerar idag. Genom Opti får du råd som är bra. Och undviker samtidigt råd som bara låter bra. Det är för att vi inte förvaltar egna fonder och därför kan fokusera på vad som är bäst för dig. Vi tar inte heller emot provisioner från fondbolagen vars fonder vi rekommenderar, vi betalar istället tillbaka provisionerna till dig. Man kan uttrycka det som att vi sitter i samma båt.
Den sista, ofta bortglömda, delen av ett gott sparande handlar om hur vi beter oss. Det finns en formula för beteende som är enkel: spara regelbundet och bortse från marknadens upp- och nedgångar. Det är enkelt i teorin men mycket svårt i praktiken. En genomsnittlig investerare går miste om så mycket som 30 procent av avkastningen till följd av beteendemisstag*. Vårt mål är därför att hjälpa alla som sparar hos Opti att undvika enkla misstag. Vi gör det genom hur appen är utformad och genom de råd och stöd som vi hjälper er med.
Du kan få ett bra sparande genom att checka av en eller två av de tre delarna av ett gott sparande. Men vill du ha det allra bästa sparandet som är möjligt behöver du hitta balansen och klara av alla tre. Det fixar vi åt dig, genom en enkel och trevlig app.
* Den andel av marknadens totala avkastning som en genomsnittlig investerare får är 70 procent för den amerikanska aktiemarknaden (S&P 500) respektive 9 procent för den amerikanska räntemarknaden (Bloomberg Aggregate Bond Index) i snitt över 20 år, enligt Dalbar QAIB 2020.
-
Hur kommer jag igång?
Så här kommer du igång:
Ladda hem appen ”Opti – Ett bättre sparande” kostnadsfritt till din telefon
- Om du har en iPhone: Ladda ner appen ”Opti” från App Store.
- Om du har en Android: Ladda ner appen ”Opti” från Google Play.
- Eller klicka på knappen “Bli kund” på hemsidan om du vill spara utan appen.
Registrera dig som användare
Fyll i din e-post och registrera dig genom att signera med BankID. Det är gratis, säkert och ger dig inga onödiga mail.
Starta en portfölj
Vi börjar med att ställa ett antal frågor om dig. De rör din ekonomi, familjesituation och syn på risk. Baserat på hur du svarar på frågorna, rekommenderar vi sedan en portfölj som är lämplig för dig. En portfölj är en smart kombination av fonder.
Sätt in pengar
För att komma igång på riktigt behöver du sätta in pengar i din portfölj. Och för att kunna sätta in (och ta ut) pengar, behöver du koppla ett bankkonto till din portfölj. Baserat på hur du svarat på de tidigare frågorna föreslår vi ett lämpligt belopp att börja med. Men du väljer själv hur mycket du vill sätta in. Och du kan när som helst ta ut pengarna om du vill.
Bra jobbat! Nu är du igång.
Nu investeras dina pengar. Första gången du sätter in pengar tar det cirka en vecka innan pengarna är investerade i din portfölj och syns för dig i appen. Vid alla efterföljande insättningar och vid månadssparande, tar det cirka fyra till sex vardagar.
Undrar du över något?
Börja med att läsa våra vanligaste frågor och svar. Sedan får du gärna maila eller ringa oss på 08-612 70 70. Eller kom in på vårt kontor på Vasagatan i Stockholm, så visar vi hur du gör :)
-
Jag är ny på detta, är det säkert att spara hos er?
Vad härligt att du vill komma igång med ditt sparande!
Det är lika säkert att spara med Opti som hos banken. Du loggar in med hjälp av BankID och du äger fonderna som du sparar i. Dina pengar finns aldrig på våra konton och påverkas därför inte om vi mot förmodan skulle gå i konkurs.
Vi föreslår att du kikar runt lite på vår hemsida. Där framgår det bland annat att:
- Vi har tillstånd och är övervakade av Finansinspektionen, vilket är en trygghet för dig som kund eftersom det ställer väldigt höga krav på oss som företag.
- Dina pengar skyddas av insättningsgarantin och investerarskyddet. Du kan läsa mer om hur det fungerar i det här blogginlägget som vår jurist Daniel har skrivit.
- Dina pengar investeras bara i fonder som omges av den strikta europeiska fondlagstiftningen UCITS.
Själva sparandet sätter du enkelt upp på fem minuter i vår app, som folk brukar beskriva som enkel och snygg.
Vill du veta mer? Maila oss på hello@opti.se, slå oss en signal på 08-612 70 70, eller kom in på vårt kontor på Vasagatan 15 i Stockholm.
-
Vad får jag hos Opti jämfört med banken?
De kunder som väljer oss brukar gilla att de får:
- Rådgivning som är oberoende* och dessutom kostar hälften av vad bankerna tar betalt**.
- Sveriges bredaste sparande, något som visat sig ge en högre tillväxt på pengarna till samma, eller ännu lägre risknivå.
- Kunskap och stöd kopplat till beteende för att få bästa möjliga avkastning i sparandet, och hjälp med att undvika beteendemissar.
- Allt paketerat i en enkel och vacker app, som vi förbättrar lite grann, varje dag.
* För att kunna göra vårt jobb är vi helt oberoende, man kan säga att vi sitter i samma båt som dig. Vi får inget betalt av vare sig banker eller fondbolag för att rekommendera en viss fond. Därför kan vi göra vad vi tror är bäst för dig. I praktiken innebär det att:
a) Vi analyserar ett mycket stort urval av fonder innan vi ger dig en rekommendation (cirka 3 000 stycken). b) Vi förvaltar inte några egna fonder. c) Vi tar inte emot säljprovisioner från något av de fondbolag vars fonder vi rekommenderar, utan betalar tillbaka dem till dig.
Syftet med oberoendet är att minska intressekonflikter. Men nästan all rådgivning i Sverige – till exempel den du får på banken – är icke-oberoende.
Vi har tillstånd både för portföljförvaltning och för investeringsrådgivning. När det kommer till oberoende och portföljförvaltning gäller att den som har tillstånd för portföljförvaltning endast behöver uppfylla kravet om att inte ta emot provisioner. I vår mening måste även portföljförvaltning vara oberoende – på riktigt – för att den ska vara genuint bra. Annars går det inte att lita på den. Därför följer vi de krav som ställs för att man som investeringsrådgivare ska kunna kalla sig oberoende, även inom ramen för vår portföljförvaltning.
Det kanske låter krångligt men egentligen är det enkelt. Vi går utöver de krav som ställs på oss som portföljförvaltare för att det är så vi själva vill att våra pengar ska förvaltas. Med hjälp av smart teknik, och helt oberoende.
** Enligt AMF var snittet för den årliga avgiften för alla aktiefonder i Sverige 1,53 % år 2022. Optis vanliga portfölj med mest aktier (Opti 9) har som jämförelse en total kostnad på cirka 0,70 %. Då inkluderas allt.
-
Vilken historisk avkastning har Optis fondportföljer?
Du kan hitta information om den historiska avkastningen för alla Optis fondportföljer här.
-
Vad innebär det att ni ”betalar tillbaka provisionerna” till mig?
Det som händer när du investerar i en fond i Sverige är att ungefär hälften av fondavgiften du betalar till fondbolaget för förvaltningen av fonden, går till den som gjort det möjligt för dig att äga fonden (”distributören”), i form av en ”säljprovision”. Den kallas även distributionskostnad, tredjepartsersättning eller kort och gott ”kickback”.
Vi för vidare alla de säljprovisioner vi får från fondbolagen till dig och våra andra kunder. Det tycker vi är viktigt. Det innebär nämligen att vi inte har några ekonomiska motiv att peka på fonder som ger en stor säljprovision. Vi är helt fria att peka på de fonder som vi anser är bäst för dig och våra andra kunder (däribland vi själva, eftersom vi som grundat företaget också är kunder).
Det är inte så många som vet att fondbranschen fungerar på det här sättet. Därför kan tjänster som portföljförvaltning, som vi tillhandahåller, vara svårt att skilja från andra tjänster där bankerna eller de finansiella rådgivarna behåller provisionen.
-
Hur fungerar pengarna tillbaka-garantin?
Det är gratis att prova Opti, du kan alltid avsluta och få tillbaka avgiften om du inte är nöjd.
Om du har testat Opti men är missnöjd med tjänsten eller ångrar att du blivit kund, kan du som varit kund mellan tre – tolv månader kontakta oss och få en återbetalning på hela det betalade förvaltningsarvodet.
Återbetalningen gäller enbart förvaltningsarvodet, och innefattar inte eventuella kontoföringsavgifter, fondavgifter, eller transaktionskostnader. Värdeförändringar i ditt sparande till följd av marknadens rörelser, upp eller ner, omfattas inte heller av garantin.
Hör av dig till oss på hello@opti.se så hjälper vi dig.
Om sparande
-
Hur mycket ska jag spara?
Hur mycket du ska spara beror på hur din ekonomi och livssituation ser ut. Att spara handlar både om att bygga en trygghet här och nu, samtidigt som du skapar ökade möjligheter i framtiden. När du sparar är du snäll mot ditt framtida jag.
Det första du behöver är en buffert för att kunna hantera oväntade kostnader. Ungefär två–tre månadslöner kan vara lagom, beroende på hur ditt boende och familjesituation ser ut.
Du behöver också ett långsiktigt sparande. En generell riktlinje i det långsiktiga sparandet är att sätta undan omkring tio procent av lönen varje månad. Eftersom det här är pengar som du inte ska använda på länge har du tiden på din sida. Det ger ditt sparande goda förutsättningar att växa. Här passar en högre risk, när du startar ditt sparande i appen kommer du att få en rekommendation på vilken risknivå som passar dig.
Du som har barn kan också barnspara. Ett barnspar kan vara ett sätt att hjälpa till med pengar till exempel till ett körkort eller ett första boende. Eftersom även barnsparandet är ett långsiktigt sparande passar en högre risknivå.
Har du utrymme att spara mer? Kanske till en drömresa, fritidshus eller för att kunna gå ner i arbetstid några år innan pensionen. Spara det du har möjlighet att sätta undan efter att du fixat bufferten, det långsiktiga sparandet och eventuellt sparande till barnen.
Det här var några tankar kring hur man kan bygga upp ett riktigt bra sparande. Men kom ihåg att oavsett hur ditt sparande ser ut idag, varierar möjligheten att sätta undan pengar under livets gång. Ibland sparar vi mindre, andra gånger kan vi spara mer. Men att upprätthålla vanan och spara lite är bättre än inget. Och över tid växer även små summor till något stort.
-
Bör jag sätta in en större engångssumma eller månadsspara?
För de allra flesta är månadssparande ett riktigt bra sätt att över tid bygga upp sitt sparkapital. Att månadsspara gör att du köper i både upp- och nedgångar, sprider ut risken och kanske framförallt – slipper tänka aktivt på ditt sparande eftersom det sker automatiskt varje månad. Det är många som blir förvånade över den effekt ett regelbundet sparande har över tid.
Om du har en större summa som du vill investera kan du välja att göra det vid ett tillfälle, eller sprida ut summan på flera insättningar. I de flesta fall är det fördelaktigt att investera hela summan direkt eftersom det som framförallt ger resultat i ditt sparande är hur länge du sparar. Ju längre tid dina pengar är investerade, desto större sannolikhet att du får en riktigt bra avkastning.
Men det kan också vara en bra idé att dela upp summan om du tycker att det känns osäkert. Om du vet med dig att en liten nedgång på marknaden skulle kännas väldigt jobbig kan du dela upp summan i flera insättningar som du sprider ut över en längre period. Det finns inga rätt eller fel här, det viktiga är att du hittar en lösning som du känner dig bekväm med.
För att sätta igång ett månadssparande gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill månadsspara i (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla ner och klicka på ”Månadssparande”.
Där väljer du sedan belopp och det datum du vill att insättningen ska ske varje månad. Du kan när som helst ändra både belopp och datum. Till exempel om du vill pausa, eller helt avsluta ditt månadssparande.
-
Börsen faller! Ska jag sälja allt?
Det känns ofta fel att spara pengar när börsen faller, men faktum är att man då brukar kunna köpa fonder och aktier till betydligt bättre kurser, än innan nedgången började. Och när börsen sedan stiger igen (som den alltid gjort historiskt efter att den fallit) och det känns bra igen brukar man ångra att man inte passade på och sparade mer, precis när det kändes som sämst :)
Den här typen av känslor är svåra att kombinera med smart investerande för oss människor.
När du fick din rekommendation utgick vi från vilken risknivå, det vill säga vilken typ av temporära nedgångar i din portfölj som du och din ekonomi klarar av. Det betyder att om du följt rekommendationen har du en portfölj som passar dig. Att den faller i värde ibland under resans gång är helt normalt. Det är helt enkelt priset du får betala för att den ska växa på sikt.
Att försöka tajma börsens kortsiktiga rörelser genom att sätta in och ta ut pengar från portföljen, i samband med uppgångar och nedgångar är mycket svårt. Vi vet faktiskt inte någon som gjort det framgångsrikt upprepade gånger i historien.
Så, de bästa tipsen vi kan ge dig är:
- Spara regelbundet, så att du köper både vid nedgångar och uppgångar.
- Ha inte alla dina pengar i din Opti-portfölj. Pengar du behöver snart, bör du alltid ha på ett bankkonto.
Hoppas det hjälper dig i dina tankar!
Bara hör av dig om du har några fler funderingar. Ring (08-612 70 70), maila oss, eller kom förbi vårt kontor på Vasagatan 15 i Stockholm.
PS. Det är även viktigt att du vet att du genom din Opti-portfölj äger fonder som placerar på många fler marknader än bara aktiemarknaderna runt om i världen. Det gör till exempel att din portfölj oftast faller mindre än Stockholmsbörsen, när den väl faller. Dina amerikanska statsobligationer som du äger genom dina utländska räntefonder stiger till exempel ofta i värde när Stockholmsbörsen faller mycket. Det är välkänt idag att den här typen av mycket bred diversifiering, som vi använder i vår kapitalförvaltning, sänker risken samtidigt som den till och med kan höja den förväntade tillväxten i din portfölj. DS
Så investerar vi
-
Hur investerar ni mina pengar?
I grunden för vår förvaltningsstrategi finns en övertygelse om tre saker:
- Marknaderna stiger på lång sikt.
- Att äga flera marknader kan öka tillväxten och väldigt säkert sänka risken.
- Passiv förvaltning överträffar aktiv förvaltning (pga lägre aktivitet och avgifter).
De här tankegångarna bygger på välkänd forskning under de senaste 70 åren och har styrt våra vägval vid placeringen av dina pengar. För att vara säkra på att teorierna beskriver verkligheten och är sanna, testar vi dem regelbundet på ny data.
I praktiken innebär det här att dina pengar investeras i en smart kombination av fonder som du äger till en låg kostnad på ett investeringssparkonto (ISK).
För att se exakt vad din portfölj innehåller gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt)
- Klicka på din portfölj (det är möjligt att ha flera portföljer)
- Scrolla ner och klicka på diagrammet under rubriken ”Portföljens innehåll”.
Där ser du din portföljs fördelning mellan breda tillgångsslag (aktier, räntor och råvaror) och du kan dessutom klicka på vart och ett av tillgångsslagen och se exakt vilka fonder du äger som placerar i just det tillgångsslaget.
I dagsläget innehåller din portfölj fonder i följande fondkategorier, som alla bedömts viktiga för att ge din portfölj rätt egenskaper.
- Aktiefond – Utvecklade marknader – Stora och medelstora bolag
- Aktiefond – Utvecklade marknader – Små bolag
- Aktiefond – Sverige
- Aktiefond – Tillväxtmarknader
- Aktiefond – Tillväxtmarknader – Små bolag
- Aktiefond – Nya tillväxtmarknader
- Räntefond – Global (valutasäkrad) – Nominella obligationer
- Räntefond – Global (valutasäkrad) – Realränteobligationer
- Räntefond – Global (valutasäkrad) – Företagsobligationer (hög ränta)
- Räntefond – Global (valutasäkrad) – Tillväxtmarknadsobligationer
- Råvarufond – Index av råvaruterminer
Du som har en portfölj med miljövänlig eller hållbar inriktning har även en extra fondkategori (samtidigt som vi utesluter vissa av ovanstående kategorier, då de inte går att investera miljövänligt/hållbart i):
- Räntefond – Global (valutasäkrad) – Gröna obligationer
Har du valt att spara med högsta risknivå kommer ditt sparande att innehålla enbart aktiefonder.
Målet med ditt sparande är att det ska växa till en jämn risk. Vår strategi består i att ta tillvara på tillväxten på marknaden som helhet genom att kombinera fonder som pålitligt följer sina index. Tillsammans innehåller fonderna tusentals aktier och andra värdepapper över hela världen och i många olika branscher. Det ger dig maximal riskspridning. Prisbelönt vetenskap har visat att det här är det absolut bästa sättet att skapa tillväxt till en lämplig risk. Vi optimerar löpande fonderna, det vill säga ser till att du alltid har de mest prisvärda alternativen. Dessutom genomför vi automatisk rebalansering av ditt sparande varje kvartal för att återställa riskbalansen, allt eftersom kurserna på marknaden stiger och faller.
-
Ska man ha en eller flera portföljer?
Du väljer själv om du vill samla ditt sparande i en fondportfölj, eller dela upp det på flera. Det finns inga negativa konsekvenser med att ha flera portföljer. Din totala avgift och skatt blir densamma.
En anledning till att dela upp sparandet är att du har flera sparmål med olika lång tidshorisont, t.ex. pensionen 20 år framåt i tiden, barnspar som ska pågå i 10 år eller ett drömboende om 5 år. Det kan underlätta och vara motiverande att visuellt se sina olika sparmål, och det kan också vara bra med olika risknivåer beroende på ändamålet.
Däremot finns det inga fördelar att dela upp sparandet för att sprida risken. Det är portföljerna redan konstruerade för och det är därför bättre att ha en risknivå. Istället för att dela upp ditt sparande 50/50 på t.ex. en Opti 3 och en Opti 9, är det bättre att spara allt i en Opti 6. Det är ändamålet som bör styra antalet portföljer.
-
Förvaltar ni egna fonder?
Nej, vi förvaltar inga fonder. Vi rekommenderar fonder, som andra fondbolag förvaltar.
Vi är en oberoende rådgivare, vilket i praktiken betyder följande för dig:
- Vi analyserar ett mycket stort urval av fonder innan vi ger dig en rekommendation (cirka 3 000 stycken). - Vi förvaltar inte några egna fonder. - Vi tar inte emot säljprovisioner från något av de fondbolag vars fonder vi rekommenderar, utan betalar tillbaka dem till dig.
Vi hjälper dig även att handla fonderna och sedan förvara dem på ett investeringssparkonto (ISK).
-
Utveckling i kronor jämfört med procent, hur fungerar det?
Din värdeutveckling i kronor anger hur mycket pengar du tjänat, jämfört med hur mycket du har satt in. Din (orealiserade) vinst, eller förlust med andra ord.
Din värdeutveckling i procent anger istället hur fonderna i ditt sparande utvecklats. Den påverkas inte av hur mycket pengar du har satt in. På fackspråk kallas procentsiffran ”tidsviktad avkastning”. Den kan du använda för att jämföra portföljens utveckling med andra sparformer och index eftersom det är standard i branschen. Många av våra kunder har bett oss att visa just den siffran i appen, så därför gör vi det :)
Här kommer ett exempel som beskriver när värdeutvecklingen i procent kan ge en bra bild av hur ditt sparande utvecklats:
Låt säga att du sätter in 1 000 kr och att dina fonder sedan stiger +10 % i värde under månaden så att din portfölj är värd 1 100 kr i slutet av månaden. Då väljer du att sätta in ytterligare 1 000 kr. Portföljen är då värd 2 100 kr. Månaden efter faller fonderna med −5 % i värde. I slutet av den andra månaden är ditt sparande då värt 1 995 kr.
Ett enkelt sätt att beräkna din värdeutveckling i procent är att ta värdet för portföljen (1 995 kr) och jämföra det med dina totala insättningar (2 000 kr).
Då är utvecklingen:
(1 995 kr / 2 000 kr) − 1 = −0,25 %
Ett annat mer tekniskt (och rätt) sätt att beräkna din värdeutveckling i procent är att räkna bort effekten av insättningen. Då är utvecklingen:
[ (1 + (10 %) * (1 + (−5 %) ] − 1 = +4,5 %
Så, då är frågan: Vilken procentsiffra ger rätt bild av vilken vinst eller förlust du gjort på pengarna du satt in? −0,25 % eller +4,5 %? I vår mening är det +4,5 %, eftersom det speglar hur din fondportfölj, som vi rekommenderat till dig, utvecklades under tiden du ägde den. Det är även det sättet att räkna som är standard i branschen…
Vi överväger att börja visa en till procentsiffra i appen, mer specifikt din värdeutveckling i kronor jämfört med dina insättningar. Det kallas ”enkel avkastning” på fackspråk. Men hittills har vi resonerat att två procentsiffror i appen helt enkelt blir för rörigt!
Vad tycker du? Hör av dig och berätta!
Avgifter och skatter
-
Vilken avgift betalar jag?
Avgiften för ditt sparande är cirka 0,7 % och inkluderar då förvaltningen, kostnaderna för samtliga fonder och allt annat väsentligt. Det innebär att om du i snitt sparar 10 000 kronor i din fondportfölj under året, betalar du 70 kronor i avgift.
För att se exakt vad du betalar, gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt)
- Klicka på din portfölj (det är möjligt att ha flera portföljer)
- Scrolla ner till ”Portföljens innehåll” och tryck på knappen ”Detaljer”
- Scrolla ner och klicka på din avgift under rubriken ”Totala avgifter”
Där ser du din totala avgift och hur den fördelar sig mellan de institut som är involverade i förvaltningen av dina pengar. Det vill säga vi, fondbolagen vars fonder vi rekommenderar och vår depåbank som bland annat utför insättningar och uttag åt dig.
Eftersom vi är en oberoende investeringsrådgivare för vi vidare alla fondprovisioner, som vi får från fondbolagen till dig. Vi är enligt lag förbjudna att behålla dem. Det är en garanti för att du ska få ärlig rådgivning, utan någon dold agenda.
-
Hur hög skatt betalar jag?
Du äger din portfölj av fonder på ett investeringssparkonto (ISK). ISK är en smart sparform som beskattas mycket lågt. Du betalar till exempel ingen skatt för de vinster du gör. Din skatt beräknas i stället som en procentsats av din portföljs värde.
Från och med 2025 är de första 150 000 kronorna du sparar på ISK skattefria. På belopp som överstiger 150 000 kronor betalar du 0,888 % i skatt under 2025.
Det innebär, något förenklat, att om du sparar i snitt 200 000 kronor sammanlagt på ISK under 2025 betalar du 0 kronor i skatt för de första 150 000 kronorna. Resterande 50 000 kronor betalar du 444 kronor i skatt för. Skatten beräknas på den totala summan du har på ISK, det går alltså inte att dela upp sparandet på olika konton för att sänka skatten.
Vi sköter all skatterapportering åt dig, så allt kommer att vara ifyllt i din deklaration. Du behöver inte göra något.
2026 höjs gränsen för skattefrihet till 300 000 kronor. Då betalar du alltså bara skatt på sparande som överstiger det beloppet.
Sätta in och ta ut pengar
-
Hur sätter jag in pengar?
Den första gången du sätter in pengar till ditt sparande tar det ungefär en vecka innan pengarna är investerade i fonderna och syns för dig i appen, men alla gånger efteråt går det snabbare, då syns pengarna dagen efter att de dragits från ditt bankkonto.
I samband med din första insättning behöver du nämligen koppla ett bankkonto, vilket tar cirka två vardagar. Själva insättningen och fondköpen tar cirka tre till fyra vardagar. Så, totalt ungefär en vecka första gången. Vid alla efterföljande insättningar, och vid månadssparande, tar det cirka fyra till sex vardagar tills allt är klart.
För att sätta igång ett månadssparande gör du så här:
- Logga in i appen eller på hemsidan.
- Klicka på den portfölj du vill månadsspara i (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla ner och klicka på ”Månadssparande”.
Där väljer du sedan belopp och det datum du vill att insättningen ska ske varje månad. Du kan när som helst ändra både belopp och datum. Till exempel om du vill pausa, eller helt avsluta ditt månadssparande.
För att göra en engångsinsättning gör du så här:
- Logga in i appen eller på hemsidan.
- Klicka på den portfölj du vill sätta in pengar i (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Scrolla längst ner och klicka på ”Sätt in pengar”.
Notera att på helger och röda dagar är banker och fondbolag stängda. Insättningar som du till exempel gör på helgen påbörjas alltså den första efterföljande vardagen.
-
Hur fungerar uttag?
När du gör ett uttag tar det ungefär fyra till sex vardagar innan du har pengarna på ditt bankkonto.
Du får pengarna utbetalda i omgångar. Anledningen till det är att fonderna i din portfölj tar olika lång tid att sälja – vissa går på en dag medan andra går på två dagar – och vår bank betalar ut pengarna från försäljningarna av fonderna till dig så fort den får in dem från de olika fondbolagen.
På ditt kontobesked där du ser inbetalningarna som gjorts till dig står det ”MMVP MaxM”. Det är vår underleverantör, som bland annat hjälper oss med betalningar. De är inte alls involverade i appen.
Notera att på helger och röda dagar är fondbolag och banker stängda, så då säljs inga fonder och inga överföringar görs. Uttag som du till exempel gör på helgen påbörjas alltså den första efterföljande vardagen.
För att ta ut en del av pengarna i din portfölj gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill ta ut pengarna från (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Scrolla längst ner och klicka på ”Ta ut pengar”. Sedan har du pengarna på ditt bankkonto efter cirka fyra till sex vardagar. Observera att vår bank betalar ut pengarna i omgångar, allt eftersom fonderna i din portfölj säljs. Givetvis tar vi inte ut någon extra avgift vid uttag.
För att ta ut alla pengarna i din portfölj gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill ta ut pengarna från (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla längst ner och klicka på knappen ”Avveckla portföljen”.
Sedan har du pengarna på ditt bankkonto efter cirka fyra till sex vardagar. Observera att vår bank betalar ut pengarna i omgångar, allt eftersom fonderna i din portfölj säljs. Givetvis tar vi inte ut någon extra avgift vid uttag.
Om du redan håller på att sätta in pengar i din portfölj, eller om vi håller på att rebalansera den, när du gör uttaget, är portföljen låst under en kort tid. Anledningen är att det då sker handel i fonderna i portföljen och under den tiden är pengarna bundna. När fondhandeln är klar kan du ta ut pengarna. Det rör sig vanligtvis om några vardagar.
Så länge du använder Opti måste du ha ett bankkonto kopplat till din Opti-portfölj. Om du tagit ut alla dina pengar från din portfölj och avslutat ditt konto hos oss, kan du även ta bort kopplingen till ditt bankkonto. Det gör du via din bank.
OBS! Ta i så fall bort kopplingen via din bank först efter att alla pengarna har betalats ut till dig (annars vet inte vår bank till vilket konto den ska skicka pengarna). Har du råkat ta bort kopplingen före pengarna har betalats ut – gå in i appen och gör en ny koppling, eller kontakta oss så löser vi det.
Om du har kopplat bort ditt bankkonto via din bank vet inte vår bank till vilket konto den ska skicka pengarna. Då behöver du koppla ett konto på nytt. Det gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill se ditt kopplade bankkonto för (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla ner och klicka på ”Kopplat konto”.
- Följ instruktionerna.
-
Hur ändrar jag ett månadssparande?
För att ändra ett månadssparande gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill ändra ditt månadssparande för (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla ner och klicka på ”Månadssparande”.
Där väljer du sedan belopp och det datum du vill att insättningen ska ske varje månad. Du kan när som helst ändra både belopp och datum. Om du till exempel vill pausa, eller helt avsluta ditt månadssparande ändrar du beloppet till ”0”.
-
Hur kopplar jag ett bankkonto till mitt sparande?
Du behöver koppla ett bankkonto till din Opti-portfölj för att kunna sätta in och ta ut pengar. Det är viktigt att kontot är ett vanligt lönekonto, som du äger. Att koppla bankkontot är mycket säkert. Lika säkert som att betala räkningar hos banken. Du godkänner själv alla överföringar med BankID. Vi får till exempel inte dra pengar från ditt bankkonto, utan att du först godkänt det med BankID.
Du kan koppla ditt bankkonto på tre olika sätt:
- Hitta bankkontot automatiskt
- Kopiera kontonumret från din banks app/hemsida och klistra in
- Skriv in kontonumret för hand
Vi rekommenderar att du först och främst försöker hitta bankkontot automatiskt. Om inte det fungerar, så försök att kopiera bankkontonumret från din banks app eller hemsida och klistra in. Då blir det automatiskt rätt. Opti-appen känner av vilken bank du har och vilket format kontonumret ska ha. Du kan alltså klistra in hela kontonumret inklusive eventuella bindestreck, mellanslag och kommatecken.
Du kan även skriva in kontonumret för hand. Då är det viktigt att både clearingnumret och kontonumret blir rätt. För dig som är kund i Swedbank eller Sparbankerna är det lite speciellt. Där är kontonumret ofta skrivet så här:
CCCC-C,XXX XXX XXX-X
Då ska du, när du skriver in kontonumret för hand i appen, skriva in fem (5) siffror i clearingnumret och inte använda några bindestreck, mellanslag eller kommatecken. Alltså, om ditt bankkontonummer är exempelvis:
8000-1,123 456 789-0
Skriv då:
Clearingnummer: 80001
Kontonummer: 1234567890För att se vilket bankkonto som är kopplat till ditt sparande gör du så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Klicka på den portfölj du vill se ditt kopplade bankkonto för (det är möjligt att ha flera portföljer).
- Klicka på ikonen längst upp till höger (inställningar).
- Scrolla ner och läs under ”Kopplat konto”.
Om du vill byta bankkonto som är kopplat till ditt sparande följer du stegen ovan och klickar på “Byt konto”. Det tar omkring fyra vardagar att byta kopplat bankkonto.
-
Vilka bankkonton går att koppla?
Följande konton i de största bankerna i Sverige fungerar att koppla till din Opti-portfölj (eftersom de är så kallade transaktionskonton):
SEB
- Privatkonto
- Företagskonto
Handelsbanken
- Allkonto/Lönekonto
- Affärskonto
Swedbank/Sparbankerna
- Privatkonto
- Valutakonto
- Ungdomskonto
- Sparkonton
- Företagskonto
Nordea
- Personkonto
Danske Bank
- Servicekonto
- Företagskonto
SBAB
Inga konton fungerar att koppla! (SBAB har bara sparkonton, inga transaktionskonton)
Länsförsäkringar Bank
- Privatkonto
- Rörelsekonto
Landshypotek Bank
Inga konton fungerar att koppla! (Landshypotek har inga transaktionskonton)
Sparbanken Syd
- Privatkonto
- Sparkonton
- Ungdomskonto
- Företagskonto
Skandiabanken
- Allt i ett-kontot/Lönekonto
Följande konton fungerar inte att koppla till din Opti-portfölj (eftersom de inte är så kallade transaktionskonton):
- Sparkonton*
- Investeringssparkonton (ISK)
- Kapitalförsäkringar
- Aktie- och fondkonton
- Pensionssparkonton (IPS)
- Pensionsförsäkringar
* det enda undantaget är sparkonton i Swedbank/Sparbankerna – de fungerar att koppla.
-
Problem med koppling av bankkonto
Om du har problem med att koppla ett bankkonto kan det bero på att du försöker koppla ett bankkonto av fel typ, eller för att du angivit fel kontonummer.
Det fungerar tyvärr inte att avbryta ett pågående försök att koppla ett konto. Anledningen är att din bank och vår bank behöver upptäcka själva att kopplingen inte fungerar. Det tar cirka fyra vardagar.
När det är klart kan du göra om kopplingen (med rätt kontonummer).
Så här löser du det:
Koppla ett bankkonto av rätt typ
Bankkontot du kopplar till din portfölj behöver vara ett lönekonto som du äger själv.
Här ser du en lista på alla konton som fungerar att koppla
Det är även viktigt att du är ensam ägare till bankkontot du vill koppla. Ett bankkonto som du äger tillsammans med någon annan, till exempel din partner, fungerar inte att koppla. Ett annat ord för ett sådant konto är gemensamt eller ”samägt” konto.
Ange rätt kontonummer
Vi rekommenderar att du först och främst försöker hitta bankkontot automatiskt. Om inte det fungerar, så försök att kopiera bankkontonumret från din banks app eller hemsida och klistra in. Då blir det automatiskt rätt. Opti-appen känner av vilken bank du har och vilket format kontonumret ska ha. Du kan alltså klistra in hela kontonumret inklusive eventuella bindestreck, mellanslag och kommatecken.
Om du angivit kontonumret för hand i appen kan du behöva kontrollera att både clearingnumret och kontonumret stämmer. För dig som är kund i Swedbank eller Sparbankerna är det lite speciellt. Där är kontonumret ofta skrivet så här:
CCCC-C,XXX XXX XXX-X
Då ska du, när du skriver in kontonumret för hand i appen, skriva in fem (5) siffror i clearingnumret och inte använda några bindestreck, mellanslag eller kommatecken. Alltså, om ditt bankkontonummer är exempelvis:
8000-1,123 456 789-0
Skriv då:
Clearingnummer: 80001
Kontonummer: 1234567890
Företag
-
Hur fungerar sparande för företag hos Opti?
Sparande för företag fungerar precis likadant som för privatpersoner, förutom att du sparar i en kapitalförsäkring istället för på ISK, eftersom företag inte kan äga ett ISK.
Du väljer att starta en ny portfölj på ditt privata konto, men anger att det är företaget som ska spara när den frågan dyker upp. Då kommer du att guidas genom öppnandet av en kapitalförsäkring (KF). För kapitalförsäkringar samarbetar vi med försäkringsbolaget Futur.
När företagskonto sedan är startat, kommer portföljen ligga på din företagsprofil. Du loggar in som vanligt med ditt privata BankID, men har då möjlighet att växla mellan profilerna genom att trycka på ditt namn/företagsnamn högst upp.
Du väljer själv vem på ditt företag som ska kunna administrera ert sparande men personen behöver vara firmatecknare för att kunna anslutas. Vi hämtar firmatecknare från Bolagsverket.
Om personen du vill lägga till inte är firmatecknare finns möjlighet att bjuda in personen för att ge insyn på kontot. Då kan den personen följa sparandets utveckling men inte göra några förändringar eller begära uttag.
-
Vad kostar det?
Avgiften för en portfölj är cirka 0,7 % per år och inkluderar då förvaltningen, kostnaderna för samtliga fonder och allt annat väsentligt. När portföljen ska ligga i en kapitalförsäkring tillkommer Futurs kostnad för denna, som är 0,2 % per år.
-
Var hittar jag underlag till bokföringen?
Du hittar underlag för alla transaktioner i appen, under avtal. Underlagen går att maila till dig själv eller till din revisor. Vid årsbokslut är det bra att redovisa värdet på kontot.
Ditt företag behöver inte deklarera köp och försäljningar och skatten dras automatiskt från ditt konto av försäkringsbolaget Futur som administrerar kapitalförsäkringen. När du gör ett uttag från ditt sparande är det alltså skattat och klart.
-
Vilken skattesats gäller för företag?
En kapitalförsäkring beskattas på samma sätt som ett ISK. Du betalar inte skatt för vinster, utan schablonbeskattas utifrån värdet på ditt konto.
Ditt företag behöver inte deklarera köp och försäljningar och skatten dras automatiskt från ditt konto av försäkringsbolaget Futur som administrerar kapitalförsäkringen. För 2025 är skatten 0,89 %. Det innebär att du betalar 890 kronor i skatt per 100 000 kronor.
Pension
-
Varför ska jag flytta min pension till Opti?
Det enkla svaret är: För att få en bättre pension.
Den genomsnittliga personen som jämfört sin nuvarande tjänstepension med Optis alternativ har, bara genom att flytta sin pension till Opti, kunnat öka sin förväntade pension med 1,3 miljoner kronor*. Det innebär 7 200 kronor mer i pension – varje månad – i genomsnitt.
Du kan själv se om din tjänstepension går att flytta och få en jämförelse av hur mycket mer pension du kan få varje månad när du loggar in i appen. Det tar bara någon minut, och kan göra att du slipper gå miste om många tusenlappar när du blir pensionär.
Så här gör du för att se vad du kan flytta:
- Logga in i Opti-appen (senaste versionen är ett måste)
- Klicka på ”Skapa ny portfölj”
- På första frågan svarar du att du sparar till dig själv
- På andra frågan svarar du att du sparar till pensionen
- Välj därefter ”Flytta min tjänstepension”
* Vid pensionsålder 65 år och 15 års utbetalningstid med Optis förvaltning. Värdet på pensionen hos Opti beräknas utifrån värdet på din tjänstepension idag, investerad i ”Opti 100 % aktier” fram tills sex år kvar av pensionen och därefter i en ”Opti 9”. Den förväntade avkastningen per år efter avgifter är 8,9 % för Opti 100 % aktier samt 7,8 % för Opti 9.
-
Vilka pensioner kan flyttas?
De tjänstepensioner som det inte längre betalas in premier till kallas fribrev och går att flytta. Det går också fint att flytta privata pensionsförsäkringar och traditionellt förvaltade pensioner. Flyttar du en traditionellt förvaltad pension kommer den att omvandlas till en depåförsäkring i och med flytten.
Kollektivavtalade tjänstepensioner som också kallas avtalspensioner går inte att flytta till oss.
Om du är osäker på var din pension finns kan du enkelt logga in på minpension.se för en översikt.
-
Hur lång tid tar det att flytta?
Att flytta pensionen tar ungefär 1–3 månader. Tiden varierar beroende på hur flyttprocessen ser ut på det bolag du flyttar pensionen från.
Du kan följa hela flyttprocessen enkelt i appen, där du också blir meddelad när flytten är klar.
-
Kostar det något att flytta en pension?
Vi tar ingen avgift för att flytta din pension. Det bolag du flyttar pensionen från kan däremot göra det. För en fond- eller depåförsäkring får en flytt kosta högst cirka 747 kronor (2025), det motsvarar 0,0127 prisbasbelopp.
Traditionellt förvaltade pensioner och andra äldre varianter kan ta en högre avgift.
-
Hur investeras min pension?
Din pension förvaltas på samma sätt som ditt övriga sparande hos Opti. Smart, enkelt och effektivt. Forskningen är tydlig på det här området. Genom att kombinera flera olika typer av tillgångar så jämnar dessa ut varandras risker. På så sätt kan man höja den förväntade värdeökningen och minska risken. Diversifiering, rätt risknivå och låga avgifter är det som ger bäst resultat.
För ett långsiktigt sparande, som pensionen, är det i de flesta fall lämpligt med en hög risknivå. Vi kommer att ge en rekommendation anpassad utifrån din situation i samband med att du genomför en flytt av din pension.
Övrigt
-
Kan jag spara åt ett barn?
Ja, det kan du. Och det är omtänksamt av dig. Att spara pengar åt ett barn, som har tiden på sin sida, är ett av de bästa sätten du kan bidra till en trygg start i livet på.
Du startar enkelt och snabbt ett barnspar i appen, så här:
- Klicka på ikonen längst ner till vänster (din portföljöversikt).
- Scrolla (längst) ner och klicka på ”Skapa ny portfölj”.
- När du får frågan ”Vem sparar du till?” klickar du på ”Mitt barn”.
Sedan fyller du i informationen om barnets sparande. Bland annat när barnet ska få pengarna.
För att starta ett barnspar åt ytterligare ett barn gör du bara om stegen ovan. Vi tar inget extra betalt för att du startar flera portföljer.
-
Kan jag dela portfölj med någon?
Det går jättebra att dela din portfölj med en eller flera andra personer. Den person du delar portfölj med kommer kunna logga in och se hur sparandet utvecklas och vad det innehåller, men kan inte sätta in och ta ut pengar eller på andra sätt förändra sparandet. Den person du delar portföljen med behöver också ha ett konto hos oss.
Att dela portfölj passar bra om ni till exempel vill barnspara eller har en buffert tillsammans.
-
Jag bor utomlands och vill bli kund!
Vad kul att du vill bli kund. Om du uppfyller följande krav*, är det inget problem:
✅ Boende i Sverige
✅ Svenskt personnummer (för att kunna använda BankID)
✅ Transaktionskonto i en svensk bank
✅ Skatteskyldig endast i Sverige
Om du vet att du uppfyller alla kraven på att bli kund ovan, kan du eventuellt behöva byta land på Apple store (iPhone), eller Google play (Android) till Sverige, för att kunna ladda ner appen.
Så här gör du på din iPhone: https://support.apple.com/sv-se/HT201389
* Vi är verkligen ledsna om det uppfattas som att vi är överdrivet stränga med alla dessa krav, men anledningen är de stränga myndighetskrav vi har på oss kring kontroll av penningtvätt och finansiering av terrorism. Att göra de kontroller som krävs enligt lagen blir helt enkelt svårare och dyrare för oss med utlandsboende kunder. Och eftersom vi vill hålla låga avgifter till våra kunder har vi valt att ha de här begränsningarna idag.
-
I want to save with Opti as a foreign citizen!
We look forward to having you as a client. Please note however that we only offer the app in a Swedish version, so basic knowledge in the Swedish language is probably a requirement. Also, in order to become a client as a foreign citizen, we require the following:
✅ Swedish residency (i.e. living in Sweden)
✅ A Swedish social security number (in order to use BankID for identification purposes)
✅ An account in a Swedish bank (a transaction account)
✅ Tax liable in Sweden only
Our sincere apologies if we come off as overly strict with all these requirements, but the reason for them is the strict law regarding Anti Money Laundering.
-
Is the app available in English?
No. Currently, we only offer the app in a Swedish version.