Genom att använda den här sidan accepterar du vår användning av cookies

Ladda ner

Artiklar

Lämna din e-post så meddelar vi dig när det finns nya artiklar att läsa.

Skickat!

Nu behöver du bara bekräfta det mail som vi skickat till dig så hör vi av oss.

Ladda hem Opti

Integritetspolicy för Opti

Personlig integritet är viktigt, och det är inte bara något vi säger för att vi måste – det är viktigt på riktigt. Därför har vi skapat det här dokumentet där vi förklarar vi hur vi samlar in och använder dina personuppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kan använda dessa.

Vi hoppas det här ska ge en tydlig bild av vilken data vi använder och hur. Vi samlar bara in det vi behöver för att hjälpa dig med din ekonomi, vi lagrar ingenting längre än vi behöver och vi säljer aldrig personuppgifter till någon annan..

Om du har frågor om integritets- och dataskydd kan du kontakta oss på personuppgifter@opti.se.

Vem är personuppgiftsansvarig?

Vi är personuppgiftsansvariga för de personuppgifter som vi samlar in. Och vi är:

Optise AB, org. nr. 556989-9932, (”Opti” eller helt enkelt ”vi”)
Jakob Westinsgatan 5, 112 20 Stockholm

Optis personuppgiftsansvar

Opti är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du lämnar i samband med att du ingår ett avtal med oss om någon av våra tjänster, eller som du senare lämnar i dessa tjänster.

Om du startar ett sparande med oss så behöver även vårt depåförande institut Fondab AB (”Fondab”) vissa personuppgifter för att öppna en depå. Fondab är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som finns i deras system. Opti är i dessa fall personuppgiftsbiträde till Fondab och behandlar personuppgifterna i enlighet med Fondabs instruktioner.

Vilken information samlar vi in?

När du använder våra tjänster är det den här informationen vi får av dig. Vi får den antingen direkt (t.ex. genom att du skriver in den) eller indirekt (t.ex. genom att du ber oss att hämta den).

Ändamål och rättslig grund för behandlingen av dina personuppgifter

Personuppgift Syftet med behandlingen Varför är behandlingen nödvändig? (Laglig grund)
Personnummer Identifikation och upprättande av avtal. Fullgörande av avtal och fullgörande av rättslig förpliktelse.
E-postadresser Skicka information om våra tjänster till icke-användare av vår app. Samtycke.
E-postadresser Skicka nödvändig information till dig som kund, t.ex. årsbesked. Fullgörande av avtal och fullgörande av rättslig förpliktelse.
Person-, och kontaktinformation (övrig) Upprättande av avtal och kommunikation om våra tjänster. Fullgörande av avtal och fullgörande av rättslig förpliktelse.
Information om ditt sparande Leverera våra tjänster till dig. Fullgörande av avtal och fullgörande av rättslig förpliktelse.
Svar på frågor om kundkännedom Utföra nödvändiga kontroller, upprätta dokumentation samt spara denna enligt gällande lagstiftning. Fullgörande av avtal och fullgörande av rättslig förpliktelse.
Information om hur du interagerar med Opti Förbättra och utveckla våra produkter och tjänster. Fullgörande av avtal och andra berättigade intressen (intresseavvägning).
Enhetsinformation Förbättra vår marknadsföring. Förbättra och utveckla våra produkter och tjänster. Fullgörande av avtal och andra berättigade intressen (intresseavvägning).

Vilka kan vi dela din information till?

Vi säljer aldrig dina personuppgifter, varken idag eller i framtiden. Dina personuppgifter kommer inte heller att vidarebefordras eller på annat sätt användas för andra syften än dem som vi informerar dig om.

Endast personer som behöver behandla dina personuppgifter i enlighet med de ändamål vi informerat dig om har tillgång till dina personuppgifter.

Vi kan komma att överföra till, eller dela din information med, utvalda tredje parter om det är nödvändigt för att utföra tjänsterna, se listan över sådana utvalda parter nedan. Vi vidtar i dessa fall alla lämpliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att din data hanteras säkert och med en hög skyddsnivå vid överföring till eller delning med sådana utvalda tredje parter.

Fondab

Om du väljer att öppna ett portföljspar hos oss ingår du samtidigt ett avtal om att öppna en depå hos vårt depåförande institut Fondab. Fondab kommer då att få tillgång till de personuppgifter som enligt avtalet mellan dig och Fondab krävs för att öppna en depå hos dem.

Statens personadressregister (SPAR)

Vi kontrollerar dina personuppgifter mot Statens personadressregister (SPAR) i syfte att hålla de personuppgifter som vi lagrar om dig uppdaterade och korrekta.

Amazon Web Services (AWS)

Vi hyr våra servrar hos AWS. Alla personuppgifter om dig som vi behandlar för tjänsterna lagras alltså där, som att det vore våra egna servrar. AWS har inte åtkomst till personuppgifterna och kan inte använda dem eller sprida dem, de enbart äger och underhåller de fysiska servrarna.

Mailchimp och Mailgun

Vi använder vi dessa tjänster för att göra mailutskick som behöver din E-postadress.

Appsflyer

För att kunna utföra vissa delar av våra tjänster till dig samt förbättra våra produkter så använder vi dessa tjänster. Hos dem lagras information om ditt sparande samt hur du använder tjänsterna, t.ex. appen. Informationen görs extra säker genom pseudonymisering vilket betyder att den inte kan kopplas till dig utan ytterligare information från andra system.

Google, Facebook och Adform

För att kunna göra viss annonsering samt genomföra viss mätning av hur våra tjänster används så använder vi Facebook, Google och Adform. Ingen data rörande dig eller ditt sparande delas med dem, bara data för att kunna identifiera enheten du använder tjänsten från samt hur.Genom Google behandlas även viss information om hur alla användare använder appen, denna information är dock anonymiserad och aggregerad, och kan alltså inte länkas till dig personligen.

BankID

För att säkert och smidigt kunna identifiera användare och kunder skickar vi information som krävs för identifiering till BankID.

Din bank och Tink

För att göra koppla bankkonto, hämta kontoinformation samt för att sköta insättningar och utbetalningar behöver viss information delas med din bank och med Tink i enlighet med dina instruktioner.

Information delas enbart med Tink om du aktivt väljer att använda dem för att hämta Kontonummer eller någon information om ditt sparande till Opti-appen. Tink är personuppgiftsansvariga för sina tjänster.

HelpScout

För att lättare kunna hantera supportärenden som kommer in via e-post och sociala medier så använder vi HelpScout. Här sparas meddelanden och kontaktuppgifter. Endast behöriga hos oss har tillgång till verktyget.

Pipedrive

För att kunna hantera kontakten med våra kunder använder vi Pipedrive som ett kundhanteringssystem (CRM). Syftet med Pipedrive är att hjälpa oss hantera relationen med dig och andra kunder och förbättra vår service.

Sentry

När ett fel uppträder i appen skickas i vissa fall information till Sentry för att kunna underlätta vidare felsökning. I undantagsfall kan denna information innehålla personuppgifter.

Scrive AB

I undantagsfall används Scrive för att signera dokument vid speciella kundrelationer. Scrive är inte inblandade i den vanliga kunduppsättningsprocessen.

Wint Accounting AB

Wint hanterar Optis löneadministration och tillhörande tjänster. De hanterar ingen information eller personuppgifter om kunder i övrigt.

Futur Pension AB

Om du väljer att öppna en kapitalförsäkring för ditt sparande hos oss ingår du samtidigt ett avtal om att öppna en kapitalförsäkring hos Futur. Futur kommer då att få tillgång till de personuppgifter som enligt avtalet mellan dig och Futur krävs för att öppna kapitalförsäkringen.

Var behandlar vi dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas främst i Sverige och EU/EES. I vissa fall behandlas (lagras) dina personuppgifter i ett tredje land, USA. I dessa fall vidtar vi alla lämpliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att din data hanteras säkert och med en skyddsnivå jämförbar med det skydd som erbjuds inom EU/EES. Vi ser bland annat till att datan är pseudonymiserad eller anonymiserad så att den inte kan kopplas till dig.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Vi sparar dina personuppgifter endast så länge som det är nödvändigt för att fullgöra avtalet med dig, så länge det krävs enligt lag, eller i undantagsfall så länge som är rimligt efter en intresseavvägning. Vi har interna rutiner för gallring av personuppgifter för att försäkra att personuppgifterna inte sparas längre än vad som är nödvändigt.

Du har rätt till att få se, rätta och radera de personuppgifter som vi behandlar om dig. Du har även rätt att kunna spara ner din data, att begära begränsning av behandling eller invända mot behandling av dina personuppgifter. Mer konkret innebär detta att du har rätt att:

Använder ni cookies?

Vi använder cookies och liknande spårningstekniker för att kunna leverera en bättre användarupplevelse..

Du kan läsa mer om hur vi använder cookies här: www.opti.se/cookies

Klagomål?

Om du tycker att vi behandlar dina personuppgifter felaktigt så vill vi såklart att du berättar det för oss. Hör då av dig till personuppgifter@opti.se. Du har även rätt att när som helst lämna in ett klagomål till Datainspektionen, för mer information se Datainspektionens hemsida www.datainspektionen.se.